BROEK OP LANGEDIJK - Inwoners van Langedijk hebben in 2018 iets minder besteed in het Winkelcentrum BroekerVeiling en de Woonboulevard Langedijk dan in 2016. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018. De inwoners geven de winkelvoorzieningen opnieuw hoge rapportcijfers (resp. 7,9 en 7,8). Met name de bereikbaarheid per auto, parkeermogelijkheden en uitstraling scoren hoog.
In opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht is een grootschalig onderzoek gehouden naar koopgedrag. Het Koopstromenonderzoek geeft antwoord op vragen als waar mensen hun dagelijkse boodschappen doen en waar ze hun kleding of nieuwe smartphone kopen. Doen ze dit in een gezellig centrum of kiezen ze juist voor het gemak van internet? Voor de gemeente Langedijk zijn het Winkelcentrum BroekerVeiling en Woonboulevard Langedijk onder de loep genomen
Bestedingen mode en luxe gestegen
In winkelcentrum BroekerVeiling is in 2018 in totaal 34,2 miljoen euro besteed. Uit het onderzoek blijkt echter dat bij de ‘bestedingen per branche’ het aandeel dagelijkse artikelen in Winkelcentrum BroekerVeiling iets is afgenomen ten opzichte van 2016. In totaal werd in 2018 21,9 miljoen euro aan dagelijkse artikelen besteed in het winkelcentrum (was 22,6 miljoen), waarvan 18 miljoen door eigen inwoners. Andere branches groeien juist, zoals de branche ‘Mode en Luxe’ (van 7,7 naar 8,2 miljoen). Het winkelcentrum heeft dit jaar opnieuw het rapportcijfer 7,9 gekregen.
Ook het totaalbedrag aan bestedingen in Woonboulevard Langedijk is afgenomen ten opzichte van 2016. Het rapportcijfer blijft echter onverminderd hoog (7,8 in 2018 ten opzichte van 7,9 in 2016). In beide centra scoren de bereikbaarheid per auto, parkeermogelijkheden, netheid (schoonmaak/ onderhoud) en de veiligheid van het winkelgebied hoog.
Internet blijft groeien
Het algemene beeld dat uit het koopstromenonderzoek 2018 naar voren komt, is dat de eerder ingezette trend van online shoppen onverminderd doorzet. Wat de dagelijkse boodschappen betreft, verdubbelde het aandeel van 1,6% naar 3,1%. Voor niet-dagelijkse producten, zoals kleding en elektronica, groeide de onlineverkoop van 20,6% naar 24,2%. Verder wordt er minder gewinkeld in middelgrote en grote centra. Met name (kleinere) middelgrote centra kregen te maken met dalende bestedingen per m2.
Kansen voor beleving
Kansen liggen met name op het gebied van het verbeteren van 'sfeer' en 'beleving'. Bijna de helft (44%) van alle winkelende consumenten combineerde winkelen met een andere activiteit. Hoe groter het winkelgebied, des te vaker bezoekt men horeca. Ook kan een winkelgebied relevanter worden gemaakt door nieuwe functies toe te voegen, zoals een gezondheidscentrum of andere voorzieningen.
De gegevens van het koopstromenonderzoek worden gebruikt in de Economische Visie Langedijk 2019-2030 en komen tevens aan de orde in overleggen met ondernemersverenigingen, zoals de AOL. Voor meer informatie zie www.kso2018.nl.