HEERHUGOWAARD - Vanaf 6 januari 2025 is de spooroverweg van de Zuidtangent zestien maanden dicht. Als die weer opent, ligt er een onderdoorgang die de verkeersdrukte zal verminderen. Tot die tijd is het lastig, maar een van de twee klimaatburgemeesters van Dijk en Waard, Petra van Kleef, komt met oplossingen.


In oplossingen denken

Op één week in maart 2025 na blijven de treinen rijden. Fietsers kunnen makkelijk via fietsbrug De Krul en het station het spoor over, maar automobilisten zullen een flink stuk moeten omrijden met extra drukte tot gevolg. Nee, het is niet handig dat de overweg anderhalf jaar dicht is en ja, daar mag best over geklaagd worden. Helpen doet het niet, maar misschien lucht het op. Laten we in oplossingen denken, en als iemand daarmee kan helpen, is het Petra van Kleef. Natuurlijk hopen we dat de verstokte autorijder nu niet meteen afhaakt.

‘Minder auto’s betekent ook meer ruimte’

Petra – ze heeft een gezin met twee jonge kinderen – is al een paar jaar bewust autoloos. Ze is het ermee eens dat niet alles zonder auto kan. Ze fietsen zoveel mogelijk en gaan met het openbaar vervoer, maar ze maakt soms gebruik van een deelauto, leent een auto van ouders of schoonouders en met slecht weer rijden de kinderen wel eens mee met de buren. Er zijn echter zoveel auto’s die stil staan. ‘Die tweede of soms zelfs derde auto in een gezin is vaak echt niet nodig. Er zijn veel slimme oplossingen om auto’s te delen, en we hoeven niet te ontkennen hoe milieuonvriendelijk auto’s zijn qua productie, uitstoot en fijnstof van remmen en banden. Minder auto’s betekent ook meer ruimte: zowel op straat als op uw erf. En meer geld overhouden.’

Ga toch fietsen!

“Ik zeg natuurlijk meteen: ga fietsen!” meldt Petra. Voordat zij tips en praktische voorbeelden geeft, noemt zij meteen de belangrijkste redenen: “Het zal een tijd druk zijn tussen Langedijk en Heerhugowaard, dus standaard de fiets pakken scheelt u een hoop file en frustratie. Bovendien heeft het als voordeel dat u lekker buiten bent en in beweging. En het is ook nog eens goedkoper.

Bewegen

Het is het advies om dertig minuten te bewegen per dag. Met een gezin en een drukke baan vind ik het soms moeilijk om een sportmoment te vinden, en met fietsen doet u dat ook nog eens in de frisse lucht. U komt fris op uw werk en weer thuis aan.” Dat veel mensen met de auto naar de sportschool gaan om daar eerst eens een kwartier op een hometrainer te fietsen, laten we maar even buiten beschouwing.

Parkeren kost tijd en geld

Petra denkt ook praktisch: “Check eens hoeveel tijd het u kost als u moet omrijden met de auto en hoeveel tijd het kost met de fiets. Misschien bent u wel sneller met de fiets, zeker als u denkt aan korte stukjes. Parkeren kost ook tijd en vaak geld. U kunt van tevoren de route al een keer fietsen, zodat u weet hoe lang het duurt voordat u bij uw werk, school of sportclub bent. Probeer het in elk geval een aantal keer: zodra het een gewoonte wordt, denkt u er niet meer over na.”

Het regent niet altijd

Afspraken met uzelf maken helpt ook goed, vindt Petra. “U kunt op droge dagen met de fiets gaan, om met regen wel de drukte in te duiken met uw auto.” Buienradar.nl leert ons dat het 8% van de tijd regent in Nederland. Het is 240 dagen van de 365 dagen droog. En van die 125 dagen met neerslag is het ook weer niet zo dat het de hele dag regent.

Zorg voor een goede fiets

Auto’s zijn nog steeds de heilige koe voor veel mensen, terwijl de fiets een ondergeschoven kindje lijkt. “Maak het uzelf gemakkelijk. Zorg voor een fijne fiets en onderhoud hem goed. Ik zie wel eens dat mensen beter voor hun auto zorgen dan voor hun eigen lichaam, haha. Laat staan voor hun fiets. Misschien moet u er nu alvast even naar laten kijken. Als u een gezin met kinderen hebt, is het handig om een reservefiets te hebben, voor als er een lekke band is. Als u wilt, kunt u heel goedkoop aan een tweedehands fiets komen. Denk ook aan goede regenkleding en uw verlichting.”

De weg in het verkeer

Ten slotte benoemt Petra haar kinderen. Er fietsen veel kinderen vanuit Sint Pancras, Oudkarspel, Noord- en Zuid-Scharwoude en Broek op Langedijk naar school, sport of andere verenigingen in Heerhugowaard. Maar er zullen er ook veel gebracht worden. “Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen goed leren fietsen en hun weg in het verkeer kennen en de regels weten. Ik vertrouw ze nu zelf al om flinke stukken te fietsen. Ze worden daardoor ook onafhankelijker. Ze hoeven echt niet overal heengebracht te worden. Sommige ouders brengen hun kinderen naar school omdat ze vinden dat er zoveel auto’s rondom de scholen rijden, maar ze snappen niet dat ze daardoor zelf onderdeel van dat probleem worden.”

Verkeersveiligheid

Na haar tips hebben we een vraag. Op sociale media komen regelmatig klachten over de verkeersveiligheid in Dijk en Waard voorbij. Momenteel onderzoekt de rekenkamer de verkeersveiligheid en wordt gekeken naar de ervaringen van inwoners. Hoe ervaart Petra dit?
“Er is een aantal onveilige plekken, zoals de rotonde op de Oosttangent bij Stad van de Zon. Maar eigenlijk vind ik dat Dijk en Waard het goed voor elkaar heeft qua fietspaden en autoluwe wegen.” Toch heeft zij een advies voor Dijk en Waard: “Hier vlakbij is een rotonde met stekelbosjes. Die takken breken wel eens af, komen op het fietspad en daardoor hebben we hier geregeld lekke banden. Daar mag wat meer over nagedacht worden.”

Bent u geïnspireerd?

Wilt u weten hoe u de auto vaker kunt laten staan? Via Petra’s website groeneheldenacademie.nl is de e-gids Leven zonder auto: hoe dan!? te bestellen.