LANGEDIJK - De gemeente Langedijk scoort gemiddeld een ruime 7,5 op dienstverlening aan ondernemers. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Van de 160 onderzochte gemeenten, staat Langedijk op de 23e plaats.
Het onderzoek is in februari van dit jaar gedaan. Aan de gemeente zijn door een telefonisch 15 relevante ondernemersvragen gesteld en 5 per e-mail. Deze vragen gingen bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. Een mystery guest heeft de telefoongesprekken gevoerd en de e-mails verstuurd. Volgens het ministerie kenmerkt het mysteryguestonderzoek zich door het in kaart brengen van daadwerkelijke ervaringen.
Langedijk heeft een 7,6 gekregen voor de telefonische dienstverlening en een 7,5 voor de afhandeling van vragen per e-mail. Daarmee scoort de gemeente flink hoger dan andere gemeentelijke organisaties: het landelijk gemiddelde voor het beantwoorden van telefonische vragen ligt op een 7 en de beantwoording van vragen per mail wordt landelijk gewaardeerd met een 6,5.
Wethouder Jasper Nieuwenhuizen van Dienstverlening is blij met het behaalde resultaat. ‘Een goede dienstverlening is belangrijk voor ons. Uit dit onderzoek blijkt dat we op de goede weg zijn. Voor een volgende keer streven we natuurlijk naar een nog beter resultaat.’