Voor ProRail en de gemeente Dijk en Waard is dit een heel belangrijk project. De Zuidtangent is een drukke verkeersader in Heerhugowaard, en verbindt het centrumgebied van gemeente Dijk en Waard met de Ring Alkmaar (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras.
Barrière verdwijnt
Sandor Smeele, projectmanager bij ProRail: "Met Hegeman Bouw & Infra kunnen we aan de slag. We kijken uit naar de samenwerking met gemeente en Hegeman. We gaan er alles aan doen om het project binnen de kaders die de gemeenteraad heeft gesteld, te realiseren. We zien dat zowel het autoverkeer toeneemt, als het aantal treinen. Hierdoor moeten weggebruikers vaker en langer voor de spoorwegovergang wachten, met alle risico's en gevaarlijk gedrag van dien. Met de nieuwe spooronderdoorgang komt hier een einde aan en verdwijnt een barrière in Dijk en Waard."
Drie jaar bouwen
"De komende drie jaar bouwen wij een prachtige spooronderdoorgang in Heerhugowaard", aldus Roelof Mulder, realisatiemanager van Hegeman Bouw & Infra. "Dit is een ontzettend gaaf project, in een omgeving waarvan je de potentie ruikt. Hoewel de bouw niet zonder hinder voorbij zal gaan, doen we ons uiterste best om de bouwperiode zo kort mogelijk te houden. En natuurlijk als we klaar zijn Heerhugowaard een onderdoorgang te geven waar men trots op kan zijn."
Onderdeel Stationskwartier
De omgeving van het station Heerhugowaard, waar de Zuidtangent onderdeel van is, maakt de komende jaren een enorme transformatie door. De aanleg van de spooronderdoorgang maakt die ontwikkeling mede mogelijk, legt wethouder Nils Langedijk van gemeente Dijk en Waard uit. "Het gebied is een stedelijk vervoersknooppunt in ontwikkeling. Het komt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen, vlakbij het station en in een waterrijke groene omgeving. Een unieke combinatie. We kiezen voor een veiliger en bereikbaar Dijk en Waard én een aantrekkelijk klimaat om te wonen, werken en recreëren."
Hoogfrequent spoor
De spooronderdoorgang is onderdeel van de Zaancorridor. In het kader van het Rijksprogramma 'Hoogfrequent spoor' worden op het traject Amsterdam-Heerhugowaard op drie plaatsen tunnels onder het spoor aangelegd. Op deze manier kunnen treinen sneller rijden op dit traject en in een hogere frequentie. Ook wandelaars, fietsers en automobilisten hebben er voordeel bij, omdat ze niet voor de spoorwegbomen hoeven te wachten. Zo wordt de doorstroming van het verkeer bevorderd. Gemeente Dijk en Waard werkt hierin samen met gemeente Alkmaar, gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam. In oktober 2022 kregen de gemeenten een EU-subsidie toegekend voor de voorbereiding van de werkzaamheden van de spoortunnels.