De Westdijk sluit ten zuiden van de Broekerweg vlak naast de Broekhornerbrug aan op de Broekerweg. Enkele jaren geleden is bij de vervanging van de Broekhornerbrug door de provincie een gesloten brugleuning geplaatst. Deze leuning belemmert voor automobilisten die vanaf de Westdijk de Broekerweg op willen rijden het zicht op verkeer vanuit Langedijk. Dit heeft tot een aantal ongelukken geleid. Het college denkt dat door het instellen van het eenrichtingsverkeer voor personenwagens de kans op aanrijdingen op de kruising significant afneemt.
Het eenrichtingsverkeer zal niet gelden voor vrachtwagens, bestelbussen en fietsers. De bestuurders van de hogere voertuigen hebben nog voldoende zicht om op een relatief veilige wijze vanaf de Westdijk de Broekerweg op te rijden. Hierdoor hoeven zij ook niet door Broekhorn te rijden en veroorzaken ze geen overlast in deze wijk. Fietsers kunnen zonder problemen aansluiten op het vrij liggende fietspad langs de Broekerweg of via de fietstunnel onder weg door naar het fietspad ten noorden van de Broekerweg rijden.
Verkeersveiligheid in wijk
Om er voor te zorgen dat het verkeer vanaf de Westdijk met gepaste snelheid woonwijk Broekhorn inrijdt en de verkeersveiligheid in de wijk behouden wordt, komt er een snelheidsremmende verkeersmaatregel in de verbindingsweg tussen de Westdijk en Wester Vlaerdinge. Deze maatregel voorkomt dat het verkeer in een rechte lijn en met te hoge snelheid het talud af kan rijden.
Het instellen van het eenrichtingsverkeer en de parkeerverbodzone verbeteren de verkeersveiligheid op de Westdijk, maar lossen de ervaren verkeersdruk rond de historische overhaal aan de dijk niet direct op. Deze botenhelling wordt tijdens het vaarseizoen door veel bootbezitters gebruikt om hun boot te water te laten, met de nodige (parkeer)overlast als gevolg. Een analyse van tewaterlaatplaatsen in de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard is in voorbereiding. Aan de hand hiervan wordt naar een passende oplossing gezocht.